X
تبلیغات
 
معرفی انواع موسیقی و...احکام آن در اسلام..
درباره وبلاگ


    تاریخچه مو سیقی
آرشيو وبلاگ
نظرسنجی
    موسیقی از نظر جوانان؟





آمار وبلاگ
  • افراد آنلاین : ۱
  • بازدید امروز : ۱
  • بازدید دیروز : ۲
  • بازدید این هفته : ۴
  • بازدید این ماه : ۲۸
  • بازدید امسال : ۳۶۱۹
  • بازدید کل : ۱۰۲۰۹۶
  • تعداد پست ها : ۲۸
  • تعداد نظرات : ۰
جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۱ :: نويسنده : پژواک

آیاتی که در مورد حرمت موسیقی آوازی و لهوی (غناء)مورد استناد فقها عظام ما قرار گرفته عبارت اند

آیه یکم 

فاجتنبوا الرجس من الاوثان و اجتنبوا قول الزور از یعنی بتان بپرهیزید,ونیز از سخن زور اجتناب نمایید

سوره حج ,آیه 30

علامه طباطبایی در تفسیر میزان می فرماید

کلمه (زور)به معنای انحراف از حق است,به همین جهت دروغ را زور می گویند.همچنین هر سخن باطل دیگری را زور می نامند

و در تفسیر مجمع البیان آمده است : اصحاب ما روایت کرده اند که غنا و سایر سخنان لهو داخل در قول زور است

آیه دوم 

و من الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله بغیر علم و یتخذها هزواً اولئک لهم عذاب مهین

سوره لقمان,آیه 6

بعضی از مردم گفتار لهو را می خرند,تا بدون علم مردم را از راه خدا گمراه کنند وراه خدا را لوث کنند,آنان عذاب خفت آور دارند

علامه طباطبایی در المیزان می فرماید

کلمه لهو به معنای هر چیزی است که آدمی را از مهم اش باز دارد و((لهو الحدیث)) سخنی است که آدمی را از حق منصرف نموده به خود مشغول سازد,مانند:حکایات خرافی و داستان هایی که آدمی را به فساد و فجور می کشاند و یا از قبیل سر گرمی به شعر موسیقی و مزمار و سایر آلات لهو که همه اینهااز مصادیق لهو الحدیث اند

آیه سوم

والذین لا یشهدون الزور واذا مروا بللغو مروا کراماً و کسانی که گواهی بنا حق ندهد,و چون بر ناپسندی بگذرند با بزرگواری گذرند

فرقان,آیه 72

صاحب مجمع البیان می گوید

برخی گفته اند:((زور))به معنای شرک است.برخی گفته اند:به معنای ((دروغ))است و دروغی بالاتر از شرک وجود ندارد.برخی گفته اند:مقصود از زور,اعیاد یهود و مسیحیان است.مجاهد گوید:(زور)غنا است.از امام باقر و امام صادق(ع) نیز چنین نقل است:اصل زور,به معنی تزویر و جلوه دادن باطل به صورت حق است

ج 7,ص 181

آیه چهارم

خداوند سبحان شیطان را مورد خطاب قرار داده می فرماید:(واستفزز من استطعت منهم بصوتک)

هرکه را میتوانی به وسیله آوازت بلغزان و گمراه کن

سوره اسراء,آیه 67

ابن عباس و مجاهد ((صوت شیطان ))را در آیه مذکور به غنا و آلات موسیقی معنی کرده اند

تفسیر طبری,ج5,ص81,:تفسیر قرطبی,ج10,ص288:تفسیر ابن کثیر,ج3,ص49

صاحب المیزان می فرماید

گویا استفزاز با آواز,کنایه از خوار کردن آنان با وسوسه های باطل و خالی از حقیقت است و این که وضع شیطان و پیروانش وضع چوپان و رمه را دارد که بایک صدا به راه می افتند وبا صدایی دیگر می ایستند,پر واضح است که این صداها بی معنی است

تفسیرالمیزان,ج13,ص146

در مجمع البیان آمده است:مجاهد گوید:منظور از ((صوتک)) یعنی غنا و مزامیر و آلات لهو(ساز وآواز)است.برخی می گویند:هر صدایی که مردم را به فساد دعوت کند,آواز شیطان است

مجمع البیان,ج6,ص426

آیه پنجم

افمن هذا الحدیث تعجبون و تضحکون و لا تبکون و انتم سامدون

آیا از این حدیث تعجب می کنید,و می خندید و گریه نمی کنید,و حال آنکه شما بازی کننده و غافلید

سوره نجم,آیات 59,60,61

در مجمع البیان آمده است

((سمود))به معنی لهو و بازی و ((سامد))به معنی بازیگر و لهو کننده است

از ابن عباس و مجاهد نقل شده است که(انتم سامدون))یعنی,شما از عذاب الهی غفلت دارید و دنبال بازی وسرگرمی هستید

از عکرمه نقل شده است که منظور ازآن ,غنا و موسیقی است که هرگاه قرآن را می شنیدند,با نواختن موسیقی با آن مقابله و ستیز می نمودند تا مردم را از شنیدن قرآن محروم سازند

مجمع البیان,ج9,ص184


ارسال نظر
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
پیام شما :
کد امنیتی :