X
تبلیغات
 
معرفی انواع موسیقی و...احکام آن در اسلام..
درباره وبلاگ


    تاریخچه مو سیقی
آرشيو وبلاگ
نظرسنجی
    موسیقی از نظر جوانان؟





آمار وبلاگ
  • افراد آنلاین : ۱
  • بازدید امروز : ۱
  • بازدید دیروز : ۲
  • بازدید این هفته : ۴
  • بازدید این ماه : ۲۸
  • بازدید امسال : ۳۶۱۹
  • بازدید کل : ۱۰۲۰۹۶
  • تعداد پست ها : ۲۸
  • تعداد نظرات : ۰
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ :: نويسنده : پژواک

 آیه نخست می رساند که بایستی از قول زور یعنی کلام باطل اجتناب ورزید.بنابرین,اگر محتوای آوازی,زور و زشت و رکیک و ضد ارزش بود,از مصادیق غنا محسوب شده و لازم است از خواندن یا شنیدن آن به هر لحن و آهنگی پرهیز کرد.

آیه دوم,به هیچ وجه نمی تواند دلیل بر حرمت موسیقی آوازی به طور مطلق باشد,زیرا قید (یُضلّ عن سَبیل الله) دارد.

آیه سوم,از صفات بر جسته و ستوده مؤمن را برشمرده و دلالت بر حرمت غنا (آواز لهوی) ندارد.از این آیه کریمه استفاده می شود که مؤمن حقیقی کسی است که در چنین مجالسی حضور پیدا نمی کند.

آیه چهارم ,آواز شیطان,به نظر ما تعبیر بجایی از آواز لهوی است. از این رو,هر ساز آوازی صوت شیطان محسوب نمی شود,بلکه آن دسته از قطعات موسیقی ساز آوازی که مردم را به فساد و تباهی سوق می دهند و جامعه را از مسیر مستقیم هدایت,به بیراهه ضلالت و نکبت می کشانند,از جمله آوازها و نغمه های شیطانی بوده و مشمول حرمت می گردند.

وآیه پایانی,پیداست که غفلت از عذاب الهی دلیل بر حرمت غنا نمی شود.خیلی از پدیده های دیگر هستند که باعث غفلت انسان می گردندو حرام هم نیستند.

پس,اگر چیزی بخواهد در مقابل قرآن کریم عرض اندام کند و نگذارد کلام جان بخش آسمانی به گوش بندگان خدای سبحان برسد,قطاً حرام است و هیچ اختصاصی هم به هنر موسیقی ندارد,بلکه همه علوم و فنون را در بر می گیرد.


ارسال نظر
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
پیام شما :
کد امنیتی :