X
تبلیغات
 
معرفی انواع موسیقی و...احکام آن در اسلام..
درباره وبلاگ


    تاریخچه مو سیقی
آرشيو وبلاگ
نظرسنجی
    موسیقی از نظر جوانان؟





آمار وبلاگ
  • افراد آنلاین : ۱
  • بازدید امروز : ۱
  • بازدید دیروز : ۲
  • بازدید این هفته : ۴
  • بازدید این ماه : ۲۸
  • بازدید امسال : ۳۶۱۹
  • بازدید کل : ۱۰۲۰۹۶
  • تعداد پست ها : ۲۸
  • تعداد نظرات : ۰
يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ :: نويسنده : پژواک

شیخ طوسی در کتاب الاستبصار می گوید:

نظر ما در مورد این اخبار این است که اگر در آوازی سخنان باطل و آلات موسیقی از قبیل عودها و نی ها و امثال اینها به کار گرته نشود,در این صورت اشکالی ندارد,بلکه اگر خواننده ای در عروسی ها هنگام همراهی عروس به خانه شوهر,اشعاری و گفتاری که دور از ناسزاگویی و حرف های چرند است,بخواند باز هم اشکالی ندارد,اما اگر غیر از اینها باشد (محتوای آواز را اشعاری پوچ و باطل تشکیل می دهد)و نیزبا دیگر انواع سازها همراهی می گردد-اعم از این که در عروسی باشد یا غیر عروسی-چنین آوازی اصلاً جایز نیست.

الااسبصار,ج3,ص62.

پس به نظر شیخ طوسی,اگر اصل موسیقی آوازی توأم با اباطیل و معاصی نباشد,حرام نیست.چنان که مرحوم یض کاشانی هم در وای همین برداشت را دارد.او بعد از نقل کلام شیخ می گوید:از کلام شیخ طوسی به دست می آید که حرام بودن آواز لهوی (غنا)به خاطر این است که مشتمل بر کارهای حرام میشود,اما اگر با کارهای حرام و ناشایست ضمیمه نگردد.شرعاً اشکالی ندارد وجایز است.

الوافی,ج3,ص35.

مرحوم محقق سبزواری در کتاب کفایه بعد از ذکراخباری که مربوط به جواز و منبع غنا در قران و غیرقران می شود,این روایات به دو صورت جمع کرده است .اخباری در مورد منع غنا وارد گردیده به غیر قرآن تخصیص زده است یعنی به این نتیجه دست یافته که غنا در غیر قرآن حرام است و در خود قران هیچ معنی وجود ندارد.در مورد آن دسته از روایاتی هم که دلالت بر مذمت غنا در قرائت قرآن دارند می گوید:این روایات به قرائت قرآنی نظر دارند که به صورت لهوی باشد یعنی قاری به سبک آهنگهای فاسدی که خاص اصل فسق فجور است آیات الهی را تلاوت نماید.اخبار مربوط به منع غنا را به آن دسته از غناهایی که در زمان خلفای بنی امیه و بنی عباس شایع بوده,حمل کرده است.

سپس می گوید:

غنایی هم که در زمان ما شایع است و رواج دارد غنا به طریق لهو است یعنی این گونه است کنیزهایی خواننده و دیگران در مجالس اهل فجور برای مردهای نامحرم,به همراهی آلات موسیقی مستهجن ترین و باطل ترین آواز ها را می خوانند.

آنگاه می گوید:

اگرحرمت غنا (آواز لهوی)در غیر قرآن اجماعی باشد,ما هم آن را می پذیریم,در غیر این صورت,حکم آن تحت اصالةالا باحه باقی می ماند.

این بود بیانات مرحوم محقق سبزواری که قائل به جواز اصل غنا و یا به تعبیر و برداشت ما موسیقی اعم از سازی وآوازی -شدند,مگر آن که حرامی بر آن عارض گردد.


ارسال نظر
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
پیام شما :
کد امنیتی :